Smoke Sauna

14 augustus 2015 - Tallinn, Estland

Afgelopen weekend heb ik in een oude Estlandse boerderij geslapen. Er was geen stromend water, de wc  was in een huisje achter de boerderij (een gat in een plank) en we moesten een kilometer lopen om de boerderij te bereiken omdat de bus niet over de pittoreske bruggetjes mocht rijden. Kortom, back to basics!

Zaterdagmiddag bezochten we Soomaa, een natuurpark in het zuiden van Estland. Soomaa staat bekend als een landschap met vijf seizoenen; lente, zomer, herfst, winter en hoogwater. Als de sneeuw smelt, loopt het landschap onder water. De inwoners gebruiken dan kano’s om zich te verplaatsen.

Nu staat er geen hoogwater, maar als je van het houten wandelpad af stapt en je voet op de grond zet, voelt het erg vochtig aan. Zelf droeg ik mijn zomer sandelen, want het was heel mooi weer, maar dat was geen goed idee want zodra ik mijn voet op de grond zette, liep het water zo mijn schoen in. Gelukkig waren er prachtige houten wandelpaden die onze voeten droog hielden.

Nadat we gezwommen hadden in een “bug”, een poel met grondwater zonder bodem, gingen we naar de boerderij. Daar werden we welkom geheten door de eigenaar, hij was heel erg gastvrij. Er werd voor ons gekookt, we mochten de kano’s  gebruiken, door het hele huis stonden opgemaakte bedden voor ons  klaar en  de sauna werd in gereed gebracht.

Sauna is een ding in Estland. Iedereen houdt er van. Je spreekt af met wat vrienden, gaat naar de sauna, drinkt bier, springt in het water (liefst een rivier of een meer), gaat terug naar de sauna, drinkt nog een biertje, springt weer in het water en dit gaat zo door totdat iedereen dromerig en tevreden is.  Veel Estlanders hebben dan ook een eigen sauna. Op het dak van de universiteit waar ik ga studeren staat zelfs een sauna. Zo ook bij de boerderij. Het was niet zomaar een sauna, een smoke sauna.

Overdag wordt er een vuur opgestookt in het houten huisje. De rook van het vuur gaat direct de ruimte in waar later de mensen zullen gaan zitten. Naar een uur of zes wordt de deur van de sauna geopend. Alle rook gaat eruit en de sauna is klaar voor gebruik.

Het was een zeer bijzondere ervaring. Het enige licht in de sauna kwam van twee waxine lichtjes.  Na zo’n tien minuten in de sauna te hebben gezeten was het tijd om naar de rivier te sprinten en er in te springen. Zo koud!

Dit ritueel hebben we drie keer herhaalt en toen voelde ik me warm, schoon en herboren :D

Mijn haar ruikt nu na een week nog steeds een beetje naar gerookte worst. Ook mijn badpak ruikt alsof het thuis hoort op de worstafdeling van de supermarkt.

Morgen vertrekken we naar Saaremaa. Er schijnt een Russische en een Finse sauna bij ons logeeradres aanwezig te zijn. Ik ben benieuwd!

1. Monique:
    14 augustus 2015
    Weer een mooie, bijzondere ervaring :-)