Update kaks!

31 oktober 2015 - Tallinn, Estland

Oké, het is alweer een hele lange tijd geleden ( om precies te zijn 42 dagen) dat ik een verhaal heb geschreven voor mijn reisblog. Wat kun je hier uit opmaken?

• Ik heb het heel erg naar mijn zin in Tallinn.
  • Een exchange semester is echt niet alleen maar lange leve de lol en feesten, studeren komt ook aan bod.
  • De meeste bezienswaardigheden hier in Tallinn heb ik al wel een beetje gezien.
  • 42 is een heel speciaal getal, dat wil ik graag met jullie delen.

Sinds de klok vorige week een uur is terug gegaan, wordt het ’s avonds heel vroeg donker. Dat zal bij jullie in Nederland vast ook wel het geval zijn. Gisteren was het rond vijf uur ’s middags donker en dat zal straks in November en December nog wel eerder zijn. Het is ook al best wel koud. ’s Nachts daalt het kwik vaak tot onder het vriespunt en dat merk je goed als je ’s ochtends om kwart over zeven op de trolley staat te wachten.

Inmiddels is het al week negen van het semester, ik ben over de helft. In totaal volg ik zeven vakken, drie vakken op het gebied van milieukunde, drie vakken op het gebied van IT en wiskunde en een vak over filosofie en logica.

Ik vind de vakken allemaal heel erg interessant. Op één vak na (Introduction to cryptography), liggen ze ook allemaal buiten mijn eigen vakgebied. De afwisseling van de verschillende disciplines motiveert mij erg om te studeren. De ene dag programmeer ik, de andere dag schrijf ik een verslag over cfk’s.

Volgend weekend komen Joppe, Jelmer en Jette op bezoek. Eind november ga ik naar Lapland en waarschijnlijk ga ik in november ook nog een weekendje naar Narva, een stad op de grens tussen Estland en Rusland. Een leuke maand voor de boeg dus!

Hier een lijstje met interessante wist-je-datjes :

• Wist je dat men in Denemarken ook pepernoten eet? Daar worden ze ‘pebbernødder’ genoemd en eten ze deze kabouterkoekjes met Kerstmis.
  • Wist je dat men in Portugal ook kroketten eet? Daar worden ze ‘croquetes’ genoemd. Afgelopen dinsdag werd er een internationaal diner georganiseerd en mijn Portugese huisgenoot was al twee dagen heel druk bezig in de keuken. Toen ik dinsdag het eindresultaat zag dacht ik eerst dat het een grapje was. Het leek precies op bitterballen! Later vertelde hij dat ze normaal eigenlijk een cilinder vorm hebben, maar dat hij daar niet genoeg vulling voor had (Ah ha, dus zo zijn de bitterballen ontstaan).
  • Wist je dat men in Finland en Denemarken ook drop eet? In Finland hebben ze zelfs een speciale salmiak likeur. Een erg interessant drankje als je het mij vraagt.
  • Wist je dat men in Estland ook hagelslag in de supermarkt verkoopt? Ze eten het alleen niet op brood (al staat wel op de verpakking dat je dat kunt doen), maar het wordt gebruikt voor gebak. Het product komt trouwens uit Duitsland. Ik kwam erachter toen een van mijn Duitse huisgenoten een boterham met hagelslag aan het eten was.

Fijn weekend!

Liefs,