Minu sünnipäev

1 september 2015 - Tallinn, Estland

Afgelopen vrijdag was ik jarig. Al twee weken lang keek ik er naar uit. Ik had namelijk het plan opgevat om taart voor al mijn huisgenoten (zestig) en mijn nieuwe vrienden van de taal en cultuurcursus (veertien) , te bakken. Zo’n grote groep vraagt om een makkelijke taart. Daarom bakte ik drie appelplaatcakes. Zie hier het recept: http://www.margriet.nl/koken/recepten/appelcake-plaattaart/

Een aantal van mijn huisgenoten bleef samen met mij op tot middernacht om mij een fijne verjaardag te wensen. Thuis blijf ik eigenlijk nooit op tot middernacht om mijn verjaardag in te luiden, maar mijn nieuwe huisgenoten drongen aan en ik gaf toe. Toen de klok twaalf uur sloeg, begonnen minstens dertig studenten uit minstens tien verschillende landen, luidkeels ‘Happy Birthday’ te zingen. Na de Engelstalige versie volgde ook de Spaanse en Franse versie. Gaaf! Een deel van mijn huisgenoten had zelfs de moeite gedaan om ‘Lang zal ze leven’ in te studeren. Ondanks dat de melodie niet helemaal overeen kwam met het origineel, vond ik het heel erg mooi.

Na het zingen kwam een van mijn huisgenoten bij me, ze had speciaal voor mij cupcakes gebakken. Nadat ik twee cupcakes had gegeten, ging ik naar bed. Gauw wat uurtjes slaap pakken, voordat het grote feest los barst ;)

De volgende ochtend werd ik wakker en belde ik met Sem en mijn ouders. Na een ontbijt en wat administratieve rompslomp was het tijd om naar de universiteit te gaan. Het was de laatste dag van de Oriëntatiedagen en een photohunt stond op het programma. Samen met een groepje studenten verkenden we de campus en hadden we de opdracht om van bepaalde plekken of items foto’s te maken.

Om vier uur was het afgelopen en ging ik terug naar mijn kamer. Voor het avondeten had ik wat mensen uitgenodigd om in een restaurant te gaan eten. Ik had gezien dat er een veganistisch restaurant is in Tallinn en wilde dat graag uitproberen. Helaas was het al helemaal volgeboekt en was ik daarna nog een uur bezig met het zoeken naar een tafel in een ander restaurant. Gelukkig was er nog plek bij Must Puudel, zeker een leuk café om naar toe te gaan als je in Tallinn bent.

Het eten was heerlijk (kikkererwtenburger) en mijn gasten hadden allemaal cadeautjes voor mij meegebracht. Bloemen (het is typisch Ests om een klein bosje bloemen mee te nemen als je met iemand afspreekt), Jamie Oliver kruiden, een speldje met een eland erop, vogeltjes van papier, hartjesballonnen en nog meer taart.

Na het eten gingen we terug naar het hostel waar ik verblijf, want ik had nog meer mensen uitgenodigd. Daar kreeg ik nog meer cadeautjes! Onder anderen een Estse vlag en Chai  thee. We hebben gezellig gekletst, wat gedronken en heel veel taart gegeten. Iedereen vond het heel erg lekker! Omdat het een beetje druk werd in de eetzaal, besloten we naar een pub in de stad te gaan. Daar hebben we nog even gezeten en toen besloot ik om naar huis te gaan. Het was een lange dag geweest. Lang, maar vooral heel bijzonder. Ondanks dat ik mijn verjaardag vierde ver weg van al mijn goede vrienden en familie, heb ik mij geen moment alleen gevoelt. Dat de mensen die ik nu amper een maand ken, de moeite namen om mij een fijne verjaardag te bezorgen, gaf en geeft me nog steeds een heel warm gevoel.

Natuurlijk wil ik jullie ook allemaal bedanken voor alle felicitaties en kaartjes vanuit Nederland. Ik vind het heel erg leuk dat jullie mijn reisblog lezen en dat geeft mij natuurlijk ook een heel warm gevoel!

1. Josien:
    15 september 2015
    Ik lees nu pas dit verslag. Wat fijn dat je zo'n leuke verjaardag had en dat je zulke leuke nieuwe vrienden hebt. Xxx