Een update!

24 augustus 2015 - Tallinn, Estland

Het is vandaag maandag en ik heb afgelopen nacht voor het eerst in mijn nieuwe kamer geslapen. Deze kamer heb ik voor de rest van mijn verblijf in Tallinn. Op de gang zijn nog zo’n veertig andere kamers met in totaal meer dan zestig studenten. We delen één keuken en er zijn aparte badkamers voor mannen en voor vrouwen. Ik benieuwd hoe dat gaat werken met zoveel studenten, ik zal het zien!

Afgelopen vrijdag heb ik de taal en cultuur cursus afgerond. Met de hele groep, onze docent en de organisator van de cursus hebben we het einde van de cursus gevierd op het dak van de universiteit. Eerst hielden we een internationaaldiner, waarbij iedereen iets lekkers had gekookt uit eigen land. Er was risotto, curryworst met kartoffelsalat, aardappelpannenkoekjes, kaneelbroodjes en wat typische Estse hapjes (gevuld ei, heel donker brood met vis). Natuurlijk had ik wat stroopwafels meegenomen uit Nederland en samen met een ander Nederlandse jongen hadden we wentelteefjes gemaakt. Het eten viel erg in de smaak! Na het diner zijn we de stad in geweest en hebben we gefeest tot in de late uurtjes.

Inmiddels heb ik ook mijn Estse ID-kaart ontvangen. Deze kaart is geldig voor vijf jaar en zolang ik een vast adres heb in Estland kan ik deze kaart gebruiken. Het aanvragen van deze kaart was nog al een gedoe. De  aanvraag formulieren waren in het Ests en bij het migratiebureau waren er ook maar weinig medewerkers  die Engels spraken. Toch is het nu eindelijk gelukt en mag ik nu zelfs gratis met het openbaarvervoer reizen in Tallinn omdat ik nu inwoner van Tallinn ben.

Na drie weken bijna iedere dag les in de taal van de Estlanders gehad te hebben, spreek ik al een paar woordjes Ests. Het is een heel andere taal dan bijvoorbeeld Nederlands of Engels. Elk zelfstandignaamwoord heeft veertien verschillende vormen.  De vorm hangt af van de situatie. Er worden geen voorzetsels of lidwoorden gebruikt. Als je bijvoorbeeld onderscheidt wil maken tussen op of onder de tafel, verander je het woord voor tafel door er een paar letters achter te zetten. Welke letters hangt af van de situatie en het woord.  Als je een glas water in een café bestelt vraagt de serveerster “mullita või mulliga?”.  Mullita betekent zonder koolzuur, mulliga betekent met koolzuur.

Het is nu nog veel te vroeg om alle vormen van alle woorden te kennen. Ik kan al wel een paar zinnetjes zeggen, maar die zijn erg eenvoudig. Ma õpin eesti keelt iga päev.

Een jongen uit Finland raadde de volgende website aan om Ests te leren: http://www.keeleklikk.ee

Als je het leuk vindt om een paar woordjes Ests te leren kan ik je deze site erg aanraden.

Oja, in mijn vorige verhaal had ik het over de Finse en de Russische sauna. Natuurlijk heb ik ze allebei uitgeprobeerd. De Russische sauna lijkt het meest op de smoke sauna. Er wordt een pannetje met water op hete kolen gegooid en plotseling is het heel erg heet in de sauna. Ook merk je erg goed het verschil in temperatuur tussen de lucht bovenin de kamer en onderin de kamer. Gelukkig ruik je niet naar gerookte worst als je de Russische sauna verlaat. In de Finse sauna is het overal even warm. De temperatuur is meer constant.

Zelf vond ik de Russische sauna fijner omdat je daarin een beetje kan afwisselen qua temperatuur. Als het even te heet is, ga je gewoon een tree lager zitten.

Woensdag begint de introductie van de universiteit. Deze duurt tot en met vrijdag. Over precies een week beginnen mijn lessen, dus nog maar even goed genieten van mijn laatste vrije week ;)

1. Jelmer:
    24 augustus 2015
    Leuke verhalen en mooie foto's geniet nog van het laatste vrije weekje!! Groet vanuit NL!!
  2. Miriam van Harten:
    24 augustus 2015
    Hoi Juliet, leuk je verhalen te lezen, blijven we een beetje op de hoogte!!!
  3. Foekje:
    26 augustus 2015
    Wat leuk allemaal Juliette! Geniet van je tijd in Estland!
  4. Foekje:
    26 augustus 2015
    Wat leuk allemaal Juliet! Geniet van je tijd in Estland!
  5. 28 augustus 2015
    Hey Juliët,
    proficiat met je verjaardag.
    Wat een leuke verhalen lezen we van je. Gaaf zeg.
    Veel plezier nog daar have fun en geniet ervan!
    Uiteraard succes met de lessen.
    Groetjes Gerhard en Ellen