De eerste indruk van Tallinn

3 augustus 2015 - Tallinn, Estland

De reis naar Tallinn ging goed, het vliegtuig had een half uur vertraging maar daar had ik verder geen last van. In het vliegtuig had ik het geluk dat er een vrouw naast mij zat die uit Estland kwam, maar ook Nederlands sprak omdat ze getrouwd was met een Nederlandse man. Zij vertelde me onder andere dat ik beter niet kan fietsen in Tallinn omdat de chauffeurs niet gewend zijn aan fietsers. Ook vertelde ze mij een grappig feitje over de Estse bevolking. In Nederland is het erg ongemakkelijk als een gesprek stil valt, het lijkt alsof we ons dan schamen omdat we even niet weten wat we moeten zeggen en proberen er alles aan te doen om het gesprek weer op gang te brengen (wie kent het niet?). De vrouw naast mij vertelde dat Estse mensen hier helemaal geen problemen mee hebben. Zij kunnen prima met vrienden afspreken en vervolgens gewoon stil naast elkaar gaan zitten. Ik ben benieuwd of dit echt zo is en of ik misschien iets mee kan krijgen van deze relaxte houding ;)

Aangekomen bij het hostel ontdekte ik dat ik een appartement deel met twee meisjes die in hetzelfde vliegtuig zaten als ik. Beide komen uit Duitsland. Over een paar dagen arriveert er een meisje uit Spanje, zij komt ook in ons appartement . Het appartement bestaat uit vier kamers, twee slaapkamers, een keuken en een badkamer. Samen is het niet groter dan 60 vierkante meter en bevindt het zich op een gang met nog tien van dit soort appartementjes. Hier verblijf ik de komende drie weken, daarna verhuis ik naar een soort gelijke accomodatie die dichter in de buurt van het centrum ligt.

Op zondag ben ik samen met mijn kamergenootjes en nog een Duitse jongen die ook meedoet met dezelfde cursus, naar de oude binnenstad van Tallinn geweest, Vanalinn (linn= stad, vana = oud).  Hier hebben we wat rond gekeken en natuurlijk een stukje taart gegeten want het was de verjaardag van mijn moeder.

Later die middag zijn we samen met nog een Italiaanse jongen (ook van de cursus) naar de supermarkt geweest om boodschappen te doen voor het avondeten. De supermarkt hier lijkt best op die van Nederland. Een paar dingen zijn mij opgevallen:

·         Augurken verkopen ze ook los. Je kunt een pot pakken en er zelf augurken in scheppen.

·         Melk en yoghurt verkopen ze ook in zakken. Hoe dat goed kan gaan in de boodschappentas, weet ik ook niet.

·         Er zijn heel veel soorten smeerleverworst.

·         Bier wordt ook verkocht in plasticflessen.

·         Er worden Hollandse tomaten en zelfs Hollandse kaas verkocht. Natuurlijk raadde ik mijn nieuwe studiegenootjes aan om deze heerlijke tomaten te kopen voor het avondeten.

Die avond aten we pasta en hebben we ’s avonds nog wat kaartspelletjes gedaan.

Vandaag had ik mijn eerste les Ests. Het was heel erg leuk, maar ook wel een beetje moeilijk. Ests lijkt helemaal niet op Nederlands of Engels. We hebben de basiswoordjes geleerd als ‘hallo’, ‘bedankt’en ‘sorry’. De les vond plaats in een gebouw van de TTÜ (Tallinna Tehnikaülikool = Technical University of Tallinn). Dit gebouw kan ik zien vanuit mijn kamer, het is ook maar vijf minuutjes lopen hier vandaan.

Straks krijg ik een rondleiding door de binnenstad en misschien gaan we daarna wat lekkers eten in de stad. Tšau!

1. Josien:
    4 augustus 2015
    Hi Juul, wat heb je al veel gedaan en nieuwe mensen ontmoet. Klinkt allemaal super leuk! Bij ons kon je vroeger ook melk in zakken kopen en dat deed je thuis in een onhandige blauwe plastic kan, die daar speciaal voor was. Maar dat was toen ik jong was, dus heeeeel lang geleden
  2. Marleen Platvoet:
    6 augustus 2015
    Hè Juul! Wat leuk om je eerste belevenissen te lezen. Heel veel plezier, ik ga je volgen! Xx Marleen